De 11 beste bøkene for investering i 2018

Det er rettferdig å si at flertallet av verdens mest suksessfulle mennesker også er entusiastiske og engasjerte lesere. Det samme gjelder de mest lukrative investorene. Det er velkjent at Warren Buffett pleide å lese 1000 sider per dag da han startet, og Charlie Munger krediterer sin forpliktelse til å lese som en av nøklene til suksess.

Kort sagt, det er virkelig viktig å lese og lære for å lykkes, spesielt for nykommere å investere. Følgende liste gir deg de 11 investeringsbøkene som kan hjelpe deg på din nye handelsreise.

1. ‘The Intelligent Investor: The Definitive Book on Value Investing’, Benjamin Graham

Finn det på Amazon >> The Intelligent Investor Book av Benjamin Graham

Hvis du velger å bare lese en investeringsbok i løpet av livet ditt, så la det være Benjamin Grahams mesterverk. Graham er ofte kjent som "Godfather of Value Investing", og med god grunn. Han var trolig den mest fremtredende og innflytelsesrike figuren i det 20. århundre å investere, og hans bok ‘The Intelligent Investor’ er muligens den viktigste investeringsboken som noensinne er skrevet.

2. ‘The Essays of Warren Buffett: Lessons for Corporate America’, Warren Buffett, Lawrence Cunningham

Finn det på Amazon >> Essays of Warren Buffett bok

Hvis vi tenker på ‘The Intelligent Investor’ som Bibelen for verdiinvestorer, så må Warren Buffetts essays være Det nye testamentet. Warren Buffett er en investerings- og forretningsmaestro, og har skrevet essays om emnet i mer enn 50 år. Gjennom en kombinasjon av hans geni og hans jordede sjarm og karisma, er han en ypperlig lærer så vel som en mesterlig investor. Mange av essayene finnes på nettet, men boka samler dem i ett praktisk bind.

Folk leser også: Vil du ha tips fra noen som er verdt 88 milliarder dollar?

3. ‘Value Investing: From Graham to Buffett and Beyond’, Bruce Greenwald, Jude Kahn, Paul Sonkin, Michael van Biema

Finn det på Amazon >> verdi investeringsbok

Bruce Greenwald er den mest fremtredende professoren i finansavdelingen ved Colombia University i USA, og er kjent som en av dagens ledende myndigheter i en verden av investeringer. Denne boken gir en omfattende oversikt over verdsatsingens verden, og dekker de generelle teknikkene som brukes i verdiinvestering, samt detaljerte profiler av de mest velstående investorene, inkludert Mario Gabelli og Warren Buffett.

4. ‘Aksjer på lang sikt: Den definitive guiden til avkastning på det finansielle markedet & Long-Run Investment Strategies ‘, Jeremy Siegel

Finn det på Amazon >> aksjer for den langsiktige boksigelen

Jeremy Siegel er kjent som "Wizard of Wharton", der han har undervist i mer enn 45 år. Hans bok ‘Stocks for the Long Run’ er angivelig bibelen for kjøp og hold investorer. Boken utgjør et overbevisende argument som sier at aksjer faktisk er den sikreste langsiktige investeringen etter at du har regnskapsført inflasjonen. Han foreslår at flertallet av mennesker bør være passive, langsiktige investorer i aksjer.

Du vil kanskje også like: 7 aksjer som kan gi deg millioner i 2018

5. ‘The Little Book of Common Sense Investing: The Only Way to Guarantee Your Fair Share of Stock Market Returns’, John C. Bogle

Finn det på Amazon >> liten bok med sunn fornuft investere john bogle

En stor del av investeringen er sunn fornuft, og bare en variert portefølje av aksjer som holdes på lang sikt vil gi gevinst. I teorien er det å prøve å slå aksjemarkedet et spill der det må være en taper for hver vinner, men det blir et taperespill etter at de betydelige kostnadene er trukket. John C. Bogle grunnla Vanguard Group og opprettet verdens første indeksfond, og denne boka er en av Warren Buffetts beste anbefalinger. Faktisk bundet paret opprinnelig over deres felles grunnlag for rumbling dresser, og deres vennskap har blomstret siden.

6. ‘Buffettologi: De tidligere uforklarlige teknikkene som har gjort Warren Buffett til verdens mest berømte investor’, Mary Buffet, David Clark

Finn det på Amazon >> buffettologi bok

Mary Buffet, den tidligere svigerdatteren til Warren, gir en flott introduksjon til maestroens investeringsmetode i sin ‘Buffettology’ bok. Hun tilbyr detaljerte profiler og analyserer 54 såkalte "Buffett selskaper". Et høydepunkt er den kvalitative analysen av Buffett-investeringsstilen, selv om de matematiske kapitlene kanskje ikke er like nyttige for noen.

Ikke gå glipp av: De topp 21 rikeste menneskene i verden for 2018

7. ‘One Up On Wall Street: How to Use What You already know to Make Money in the Market’, Peter Lynch

Finn det på Amazon >> en opp på wall street book peter lynch

Peter Lynch er en av de mest innbringende investorene gjennom tidene – hans Magellan-fond hadde en samlet årlig avkastning på 29,2% fra 1990-1997. I denne boka forklarer Lynch hvordan den gjennomsnittlige investoren kan erobre proffene ved å bruke kunnskapen de har. I følge Lynch er det investeringsmuligheter rundt oss. Fra supermarkedet til arbeidsstedet ditt vil du komme over tjenester og produkter hele dagen. Ved å finne ut hvilke som er de beste, kan du identifisere selskaper å investere i før de blir oppdaget av profesjonelle analytikere.

8. ‘Konkurransestrategi: Teknikker for analyse av bransjer og konkurrenter’, Michael Porter

Finn det på Amazon >> konkurransedyktig strategibok michael porter

Når du går på handelshøyskolen, er en av de første tingene du gjør å studere Michael Porter. Hans bok ‘Competitive Strategy’ har transformert måten forretningsstrategi praktiseres og undervises over hele verden. Denne boken gir en introduksjon til sine 5 styrker som vil hjelpe investorer med å analysere næringene som er tilgjengelige for dem. Den introduserer også de tre formene for et selskaps strategi, som er lave kostnader, differensiering og fokus.

9. ‘The Ascent of Money: A Financial History of the World’, Niall Ferguson

Finn det på Amazon >> bestigning av pengeboken Niall Ferguson

Niall Ferguson følger sporet av penger for å fortelle en veldig menneskelig historie om hvordan vårt finansielle system har utviklet seg. Det gyt i det gamle Mesopotamia og har kulminert i den moderne verden han kaller Planet Finance. Ferguson hevder at finanshistorie er det essensielle grunnlaget for all historie, og argumenterer for at kreditt og gjeld har vært like viktig som enhver teknologisk innovasjon som utviklet sivilisasjonen. Dette er en god oversikt over penger som en enhet, og tilbyr en fin introduksjon til finansverdenen.

10. ‘Thinking, Fast and Slow’, Daniel Kahneman

Finn det på Amazon >> tenker rask og langsom bok Daniel Kahneman

Kahneman er professor ved Princeton University innen atferdsmessig og kognitiv psykologi. Han vant Nobelprisen for økonomi i 2002, og denne boken var en bestselger om skjevheter i kognisjon og om heuristikk. Boken forklarer de naturlige skjevhetene som har innflytelse på våre daglige vurderinger, inkludert investering. Hvis du vil blomstre som investor, er det viktig at du får bevissthet om dine egne skjevheter og tendenser. Denne boka er like fascinerende som den er viktig for den moderne investoren.

11. ‘Millionaire Next Door: The Surprising Secrets of America’s Wealthy’, Thomas Stanley, William Danko

Finn det på Amazon >> million er naboboken

Dette er ikke en investeringsbok i seg selv, men det er en fantastisk ressurs for alle som ønsker å vokse sin formue. Stanley og Daniel gir en oversikt over 7 vanlige trekk som kommer frem igjen og igjen hos de som har samlet enorm rikdom. Når du er ferdig med boken, vil du vite at det å bli velstående er et resultat av hardt arbeid, å spare flittig og leve innenfor (eller under) dine behov. I følge boka er ting som arv, avanserte grader og til og med intelligens faktisk mindre viktig.

Folk leser også: Kunne dette være den mest etterspurte boken om økonomisk utdanning?

Hvis du likte å lese denne artikkelen fra Trading Education, kan du gi den en like og dele den med alle andre du tror det også kan være av interesse.