Irrasjonell utmattelse: Denne uvurderlige klassikeren er like relevant som noen gang

Irrational Exuberance av Nobelprisvinnende økonom Robert Shiller er nå i sin tredje utgave og er like relevant som noen gang. En studie av markedssykologi og dens effekt på prisbevegelser, gir en detaljert innsikt i noen av kreftene som driver uholdbare prisøkninger, eller økonomiske bobler, og undersøker noen av faktorene som kan hjelpe investorer til å forutsi aksjemarkedsadferd..

Dette Handelsutdanning artikkelen vil gi deg en kort titt på denne uvurderlige økonomiboken.

Shiller, professor i økonomi ved Yale og en regelmessig bidragsyter til Economic View, begynner med en detaljert oversikt over historiske eksempler på høy spekulasjon og plutselige tilbakegang, inkludert den beryktede store krasjen i 1929 og den store lavkonjunkturen etter finanskrisen i 2008, som samt toppene og dalene som ble opplevd i 1901, 1966 og 2000. Han konkluderer med at ustabiliteten i aksjemarkedet ikke kan forklares av grunnleggende drivere, mens han spør hvorfor tilsynelatende ulike markeder, fra New York til Frankfurt, beveger seg sammen.

Finn det på Amazon >> irrasjonell gledebok

Boken tar sikte på å oppdage noe vitenskap under omstendighetene rundt økonomiske bobler, og fremheve hvordan aspekter av investorens “flokkmentalitet” og spredning av suksesshistorier kan skape en slags tilbakemeldingsløyfe som driver prisinflasjonen ut av kontroll. En grundig diskusjon av politiske, sosiologiske og strukturelle faktorer rundt fenomenet økonomiske bobler gir leserne et innblikk i virkelige effekter som påvirker markedsadferd.

Shiller beskriver Cyclically Adjusted Price-to-Earnings (CAPE) ratio, som tar sikte på å skape en stabil verdsettelse av et selskap samtidig som det tas hensyn til inflasjon og andre makroøkonomiske krefter. Spesielt i løpet av det siste århundret har CAPE nådd en topp når markedet topper, noe som gjør det til et potensielt pålitelig signal om når en finansboble er i ferd med å “sprekke”, noe som er uvurderlig informasjon for alle slags investorer.

Du vil kanskje også like: Slutt å praktisere dårlige handelsvaner!

Da Alan Greenspan først fremmet uttrykket "irrasjonell overflod" i 1996 for å beskrive 1996-bommen og mentaliteten som drev den, satte han spørsmålstegn ved flere tiår med argumenter som støttet den tilsynelatende iboende rasjonaliteten i markedsadferd. Shiller tok ideen om at det kan være andre, langt flere menneskelige faktorer som driver prisene og føre til den slags overoppblåste priser vi ser under hver økonomiske boble. Faktisk, på mange måter, kastet han ut ideen om markedsrasjonalitet helt, i stedet for å demonstrere hvordan bobler var et resultat av “den kombinerte effekten av likegyldig tenkning av millioner av mennesker … motivert vesentlig av sine egne følelser, tilfeldige oppmerksomheter og oppfatninger av konvensjonell visdom.”

lære online handel

Irrational Exuberance var en New York Times bestselger fra den første utgivelsen, og denne oppdaterte utgaven legger til sine banebrytende avsløringer med helt nytt materiale og nåværende innsikt, inkludert et helt nytt kapittel om obligasjonsmarkedet.

Etter å ha tidligere alarmert dot com og boligbobler, advarer Shiller nå om at indikasjoner på irrasjonell overflod igjen kan observeres blant investorer til tross for konsekvensene av subprime-bommen som utløste finanskrisen i 2008. Ettersom aksjekursene stiger i USA og boligprisene øker over mange deler av kloden, kan denne nåværende oppgangen være et annet eksempel på ideen om markedsrasjonalitet og legge vekt på Shillers teori om at markedsvolatilitet er psykologisk drevet fenomen iboende for aktivamarkedet.

Se også: Enigma J Paul Getty, The Richest Man in the World

Business Insider listet denne tredje utgaven av Irrational Exuberance blant sine topp-må-lese bøker på markeder, kaller det en av de viktigste finansbøkene, angir "Som vi alle, vanlige amerikanere og profesjonelle investorer, kryper fra vraket av vår uforsiktige bobleøkonomi, den kloke innsikten og edru advarslene og harde fakta om at Shiller marshals i denne boken er mer uvurderlige enn noensinne.."

Bokens klare forklaringer på irrasjonell overflod gjør den ideell ikke bare for aktiemarkedsentusiaster, men også egnet for den generelle leseren. Handelsutdanning anbefaler alle som søker innsikt i de virkelige driverne bak økonomiske bobler, lese den oppdaterte og utvidede utgaven av denne klassiske boken. For mer informasjon om handel eller aksjemarkedet, kontakt en av ekspertene våre i dag, vi vil gjerne høre fra deg!

Ikke gå glipp av: 8 spørsmål å svare på før du investerer

Hvis du likte å lese denne artikkelenle fra Trading Education, vennligst gi den en like og del den med alle andre du tror det kan være av interesse også.

Kilder: