Ta en tilfeldig spasertur nedover Wall Street

“Snakk med ti pengeeksperter, og du vil sannsynligvis høre 10 anbefalinger for Burton Malkiels klassiske investeringsbok.”

Wall Street Journal

Hvis du fremdeles ikke har lest “En tilfeldig vandring nedover Wall Street” våre Handelsutdanning teamet anbefaler deg å legge det til i listen du må lese. Mer enn førti år etter den første utgivelsen, er denne boken fortsatt en av de mest innflytelsesrike investeringene som noensinne er skrevet.

A Random Walk Down Wall Street ble utgitt i 1973 av Burton Malkiel og populariserte ‘Random Walk’ hypotesen innen økonomi. Konseptet kan spores tilbake til 1863 hvor den franske megleren Jules Regnault først brukte lignende terminologi, men det var Malkiels bok som brakte begrepet i vanlig bruk. Kort fortalt handler den økonomiske teorien om Random Walk om aksjemarkedet og svingning i prisene.

De anser disse svingningene i priser som tilfeldige, derav navnet Random Walk, og at tidligere aktivitet ikke kan og vil ikke påvirke fremtidig bevegelse. Maurice Kendall, som brukte uttrykket i sin bok ‘Random Walk Theory’ fra 1953, uttalte at selv om det ikke kan forutses svingninger, stolte de generelt på hverandre og over en periode fulgte prisene generelt en oppadgående trend.

Finn den på Amazon >> en tilfeldig spasertur nedover wall street book

Teorier utforsket og forklart

I Burton Malkiels bok anbefaler han at teknisk og grunnleggende analyse er bortkastet tid, og generelt er en kjøps- og holdstrategi den mest effektive måten å investere på. Dette betyr effektivt å vedta en langsiktig strategi når vi ser på kursutviklingen. Denne teorien holder fortsatt sterk i dag. I lys av den nylige finanskrisen, er den sterkeste posisjonen å innta mens du investerer, en kjøps- og holdstrategi. I motsetning til hva mange tror, ​​vil denne strategien fremdeles holde fast i forhold til porteføljer som er valgt av porteføljeforvaltere og komplekse økonomiske algoritmer. Dette støttes av harde fakta fra Malkiel, som illustrerer hvordan de fleste verdipapirfond ikke når sine mål.

I denne seminalboken undersøker Malkiel også fordelene ved å investere i fremvoksende markeder, og også hvordan man kan unngå å investere i det som rett og slett er den siste trenden, eller ‘Smart Beta’..

Du vil kanskje også like: Er det virkelig verdt å bli en Forex-handelsmann?

En kort historie om forfatteren, Burton Malkiel

Burton Gordon Malkiel ble født i 1932 og er en amerikansk økonom, forfatter og vellykket investor. Han er også en to ganger styreleder for økonomiavdelingen ved Princeton University, hvor han for tiden har stillingen som Chemical Banks styreleder, professor i økonomi. Han har for tiden også stillingen som Chief Investment Officer i Wealthfront Inc., en programvarebasert finansiell rådgiver.

Malkiel fikk sin bachelorgrad og MBA fra Harvard University i løpet av 1950-tallet, og etter en periode i finansverdenen kom han tilbake for å oppnå doktorgrad i 1964 fra Princeton University.

Den tidløse ‘Take A Random Walk Down Wall Street’

Det faktum at boken fremdeles blir sett på i dag som en av de beste investeringsbøkene, er et vitnesbyrd om Malkiels framsynthet. Det viser også at boken ikke er for tett og mikroskopisk med tanke på økonomiske vilkår, og kan nytes av investorer i alle aldre. Det fine med denne boka er at den gir nyttige tips om aksjemarkedsinvesteringer for alle. Gjennom hele boka finner du trinnvise investeringsveiledninger for hvordan du best kan møte vanskelige økonomiske scenarier.

Se også: Invester som Peter Lynch – The Stock Picking Expert

Bokens varige arv innen investeringsfinansiering

Malkiels bok var absolutt et banebrytende stykke arbeid med hensyn til å være en investeringsguide og økonomisk støtte. Hans utforskede teori om Random Walk er fortsatt høyt ansett av noen investorer i dag. Noen investeringsteoretikere mener imidlertid at mye har endret seg i løpet av de fire tiårene siden ‘A Random Walk Down Wall Street’ ble utgitt..

Med forbedringer i teknologi som har gjort det økonomiske landskapet nesten uten sidestykke med det på 1980-tallet, sier noen at teorien er utdatert. Med digitaliseringen har det kommet øyeblikkelige oppdateringer og lageranalyser som kan gjøre tilfeldig gangteori overflødig.

Men mange tror det Malkiels teoremer holder fortsatt sterke. Det er vanskelig å si sikkert om Malkiels bok fremdeles er relevant for dagens finansmarkeder, men en ting alle investorer kan være enige om er betydningen av boken hans med hensyn til finanshistorie.. Det er en må-lese.

Ikke gå glipp av: 5 gyldne Forex-tips for nybegynnere

Hvis du likte å lese denne artikkelen fra Trading Education, kan du gi den en like og dele den med alle andre du tror det kan være av interesse også.

Kilder: